Förintelsens dag

Idag är det förintelsens minnesdag. Koncentrationslägret Auschwitz befrielse var den 27:e januari 1945. Jag minns när jag bodde i Israel och besökte Yad Vashem (the holocaust museum) i Jerusalem, ett museum som finns till minne av de judiska offrena i andra världskriget. Jag blev väldigt tagen och berörd av de otäcka saker människor utsatts för, och är man i Jerusalem rekommenderar jag ett besök på Yad Vashem. 

Sex miljoner europeiska judar mördades. Låt oss aldrig glömma detta fruktansvärda.

"Remember only that I was innocent
and, just like you, mortal on that day,
I, too, had had a face marked by rage, by pity and joy,
quite simply, a human face!"


Benjamin Fondane, Murdered at Auschwitz, 1944


Kommentarer
Postat av: Johan

Tack för att du tar upp det här. Det är för otäckt för mig att hålla i tankarna mer än ett ögonblick

2009-01-28 @ 10:01:10
URL: http://johanfirst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0