Garden leave och annan ledighet..

Igår träffade jag en gammal kompis ute på Storstad. Han har en lite rolig historia faktiskt.

Han jobbade först på samma jobb som jag, men blev erbjuden en bra tjänst på ett utländskt konkurrerande företag som skulle starta upp en likadan avdelning här i stockholm. Min kompis säger upp sig från vårt företag och får då gå på dagen. Han får lön i tre månader från vårt företag men får inte sätta sin fot på jobbet, Garden leave som det heter på engelska  (vad heter det på svenska?). Han får förståss inte sätta sin fot på det nya jobbet heller förens de tre uppsägningsmånaderna gått. Han åker till Cuba och har det bra. Ledig i tre månader med lön! Sedan börjar han på det nya jobbet och jobbar där ett tag, tills finanskrisen kommer och företaget bestämmer sig för att inte alls öppna upp denna avdelning i stockholm. Min kompis får gå. Med tio månaders lön! Nu reste han glatt runt i centralamerika i tre månader i höstas för att komma hem över jul. Igår träffade jag honom över en öl iallafall. Då berättar han att han bokat en ny resa, han drar på fredag till sydamerika och hemresa beräknas i juni!

Jag vill också ut och resa i tio månader med lön!!!!! Livet är så orättvist ibland. Jag sitter på en alldeles för trygg arbetsplats..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0