Lön igen

Spinner vidare på lönediskussionen (nedan). Jag möter ju otroligt mycket människor i mitt jobb och ser vilka inkomster dessa har. Det ingår förståss i mitt jobb att se över enskilda personers ekonomier och inget jag direkt jag tänker på eftersom jag är så van att arbeta med det. Men jag kollade nu upp vad den genomsnittliga lönen är för alla yrkeskategorier och människor i vårt land. Meddellönen i Sverige år 2007 var 25 800, men då skiljer det sig mellan olika regioner i landet förstoss. Tittar man bara på Stockholm, som har den högsta meddellönen i Sverige, så ligger snittet istället på 29 600 kronor. Sen har vi det vanliga, att det skiljer mellan män och kvinnor... Men detta är snittet av alla arbetande personer. Ja, så länge man är nöjd med sin lön och med sitt jobb så saknar det betydelse. För mig är det allra viktigaste att jag trivs med mitt jobb, har bra chefer och arbetskamrater och har ett kul och utvecklande arbete. Jag hade ett tillfälligt jobb tidigare där jag inte trivdes så bra men min chef ville att jag skulle vara kvar. Det var ju smickrande men jag sa ärligt till honom en gång att 'om du så dubblar min lön så vill jag inte vara kvar'. Och så var det verkligen, man kan ju inte vara kvar på en arbetsplats där man inte trivs oavsett vad man får för lön. Egentligen trivdes jag jättebra med min chef och mina kollegor men det var en lång resväg och jag tycker inte det är värt att sitta och pendla två timmar om dan helt enkelt. Det finns ju som sagt så mycket roligare saker man kan göra än att spendera ett par timmar om dan på en tunnelbana...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0