Trettondagen


Igår jobbade vi halvdag, det blev nio till halvtvå ungefär. Rätt skönt. (När jag jobbade i London förra året så förstod de inte var halvdag var, jag tycker det är en enormt trevlig ide men som tyvärr inte fanns där..) Hur som helst, så var det inte många på jobbet som visste vad vi egentligen var lediga för idag.. Det inkluderade mig själv måste erkännas.. Men nu vet jag. Det är nämligen så att trettondagen infaller 13 dagar efter jul och under medeltiden växte legenden om de tre vise männen som uppvaktade jesusbarnet i Betlehem med sina gåvor -guld, rökelse och myrra- på den tolfte natten efter julnatten. Så dagen till ära firas minnet av detta. Ungefär så.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0