Slí na Sláinte

En av mina favoritparker är ju Hagaparken och brunnsviken. Det är en helt underbar park om det är någon som nu missat denna. Jag och Linda var ute och gick där i två timmar idag. Imorn har vi bestämt att vi ska gå runt hela sjön, det hann vi inte idag. Det är 1,2 mil har jag läst någonstans och den kallas för Hälsans Stig. Om man även räknar in en fikapaus lär det ta halva dan att gå runt men det är bara skönt med lite motion...

Det här med Hälsans Stig, har jag precis lärt mig, finns inte bara i Hagaparken utan är ett Europeiskt projekt. Ursprungligen kommer det från Irland där det heter slí na Sláinte, vilket betyder vägen till hälsan! Det var irländska hjärtfonden som upprättade detta för att främja motion och förebygga hjärt- och kärlsjukdomar! Och idag finns "Stigar till hälsan" (förutom då på Irland) i Sverige, Tyskland, Finland och Danmark. Så nu vet ni vet! :) Vill du se alla slingor i Sverige så finns de här http://www.hjart-lung.se/halsansstig/

Här kommer lite bilder från kvällens promenad. Är det inte tjusigt i min park!? :)

     


Kommentarer
Postat av: meliie

Gå gärna in på min blogg, har frågestund:)

Svarar på allt & allas frågor :)

2009-07-26 @ 17:49:06
URL: http://mmeliiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0