Informera Framträda

Kursen jag varit på heter Informera Framträda. Det har varit en kurs just i att hålla i presentationer, bli en bättre talare och argumenterare. Måste säga att det gick över förväntan. Det har varit en kanonkurs. Vi fick en massa tips som var bra. Vi fick hålla i några presentationer, både sådana vi visste om och kunde förbereda, och sådana som man inte fick förbereda. Vi fick göra en del övningar också, några som kändes okey och ett par som var väldigt jobbiga. Men det gick bra.

Vi blev filmade, och vi fick återkoppling av gruppen efter varje presentation. Återkopplingen var jättebra. Publiken fick direkt säga vad de tyckte man gjorde bra, och det man kunde förbättra.

Jag berättade ju för länge sen att jag har stage fright och tycker presentationer är jättejobbiga. Men efter dessa dagar har jag lärt mig att man klarar mycket mer än man tror. Jag har också lärt mig att det inte alls syns att man är så nervös som man känner sig inombords. Jag blev också glatt överaskad över all positiv feed-back! Deltagarna som lyssnade fick även skriva ner vad de tyckte, så jag har fått med mig detta hem. Döm om min förvåning när jag nu läser vad de skrivit! Omdömen som jag fick var bland annat:

"Glädjeförmedling med positiv energi. Härliga vändningar i presentationen."
"Intressant ämne. Du känns mycket entusiastisk, avspänd och glad. Bra timing"
" Skön känsla. Bra ögonkontakt"
"Mycket lugn, säker, bra publikkontakt, ögonkontakt, bra med pauser, glad och positiv framtoning, självsäker"
"Bra ögonkontakt. Du väcker ett intresse. Du är lugn."
"Jättebra framträdande. Behaglig röst och tempo. Intressant ämne."
 "Intresseväckande inledning. Bra engagemang. Bra tidsram.
"Bra framförande. Bra kroppshållning. Du talade tydligt. Leende."
"Bra struktur. Bra inledning med fråga. Du känns kunnig - bra påläst. Bra sammanfattning.
"Lungt och säkert intryck. Bra struktur. Bra bilder. Bra publikkontakt. Bra upplägg på framförandet retoriskt sett. "
"Bra tempo, bra publikkontakt. Intresseväckande."

Det jag måste jobba på är att tro på mig själv och ta mera plats.

Men jag ska ta fram dessa rader innan jag håller en presentation nästa gång. Tack tack alla trevliga människor jag fått träffa på den här kursen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0