Tranan

Vad ska man säga om Tranan? Det är en stor fågel med lång hals och långa ben. Den lägger ofta sitt bo på sjöstränder. Man kan också säga att den häckar i ett område som sträcker sig från Skandinavien och Östeuropa till Kina och och östra Ryssland. Nästan alla populationer är flyttfåglar och häckar mer eller mindre sparsamt i Sverige. De brukar anlända i mars-april och lämnar landet i september-oktober.

..Det låter ju som om man skulle kunna tänka sig att vara en trana i sitt nästa liv. Skulle passa mig rätt bra att komma hit i mars och lämna i september. Och lägga bo på någon strand. 

Fast egentligen var det inte den Tranan jag tänkte skriva om utan om restaurang och puben Tranan som häckar vid Odenplan. Där höll jag till på igår. Linda, Camilla, Patricia och jag hade en väldigt trevlig fredagskväll där!

 

 


Kommentarer
Postat av: Amy

hej hej !

Villken fin blogg !

Kolla gärna in på min blogg :)

2009-10-26 @ 09:13:22
URL: http://eyesaregreen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0