Världens lyckligaste invånare?

Jag läste om att en internationell undersökning från 2006 visade att invånarna i Vanuatu är lyckligare än i nån annanstans i världen.  

Eftersom jag aldrig har hört talas om Vanuatu så jag tänkte jag skulle kolla upp platsen för världens lyckligast invånare. Jag läste att de tror att de är lyckliga eftersom de nöjer sig med väldigt lite, det är inget komsumtionssamhälle utan livet handlar mer om familjen och samhället. Och det är en plats man inte oroar sig.

Vet du var Vanuatu ligger? Det visste inte jag så jag tog fram en karta nedan. Det ligger alltså i Stilla havet öster om Australien. Det har ett tropiskt klimat men öarna har aktiva vulkaner och har drabbats av flera jordskalv med efterföljande tsunamis, vilket förståss låter mindre trevligt tycker jag. Det finns massor att läsa om detta ö-rike som verkar vara ett intressant resmål och ha en hel del aktivia aktiviteter som dykning och golf.

..En liten parantes som jag läst om är att om man är där ska man prova den sömngivande drycken "Kava" (jag som trodde Cava dracks i Spanien..). Kava är en icke-alkoholfri dryck som är grumlig och väldigt stark och den enda tillåtna narkotikan i hela världen!

Men nu är ju Vanuatu framtaget som världens lyckligaste 2006, och det är ju ändå 4 år sen.. Jag återkommer i ämnet tror jag, ska hitta en mer aktuell plats!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0