Nytt land, ny stad - Guatemala

Igar fick vi kliva upp tidigt eftersom vi bokat en minivan till Guatemala, narmare bestamt Antigua. Bilen gick redan klockan sex och gransovergangen tog ca 1 timme skulle jag gissa och den gick ratt smidigt. Det kostade varken nagot att lamna Honduras, eller att komma in i Guatemala.

Vid halvett var vi sa framme i Antigua. Detta ar en stad som jag gissar de allra flesta turister i landet kommer till nagon gang under vistelsen i har, och det marks ocksa av hur manga turister vi sett, det ar forstoss ocksa en hel del voluntarer och ex-pats och andra som jobbar har en langre tid. Stan ar ocksa kand som en av centralamerikas popularaste platser i centralamerika att lasa Spanska i. Antigua ligger i Guatemalas centrala bergsomrade och det bor ca 40 000 personer har ungefar. Staden ar mycket storre an vad jag forestallt mig. Igar var vi ute och gick runt pa stan och det ar verkligen vackert, man forstar att den ar kand for sina valbevarade byggnader i barockansk stil och spektakulara kyrkoruiner. Den grundades for ovrigt pa 1500-talet och var tidigare Spaniens koloniala huvudstad i Centralamerika. Det finns ocksa tre vulkaner runt stan sa det ar valdigt vackert.

Det var dagens stadsinfo.. Vi aker vidare idag pga att en av tjejerna som ar med oss bara har tre dagar kvar i landet och hon vill vidare och se ett par andra platser ocksa inom den tiden. Jag och Marre har dock bestamt oss for att vi aker tillbaka hit senare, vilket inte gor nagot for vi maste anda ta oss tillbaka den har vagen efter att vi varit vid Lake Atitlan som vi ska till idag. Idag aker vi till den storsta turistorten runt Lake Atitlan, den som heter Panajachel (eller liknande..) bara for att sova dar en natt och imorn aka till en av Guatemalas (och centralamerikas) storsta och mest kanda marknader. Marknaden med det mest jobbiga namnet for ovrigt skulle jag gissa - Chichicastanango. Som tur ar kallas den aven Chichi, lite lattare att komma ihag.. Imorn eftermiddag aker vi till San Pedro, som ocksa ligger vid Lake Atitlan men ska vara ett trevliga / mysigare stalle. Tror vi stannar dar i nagra dagar da och sager ´hej da´till Australienska Ellouise dar eftersom hon ska vidare med ett flyg till Colombia. Da behover vi inte stressa runt nagot som vi gjorde lite senaste dagarna eftersom hon haft kortare tid an oss. Jag o Marre har dock bestamt oss for att i fortsattningen folja var egen takt sa behover vi inte anpassa oss sa mycket efter hur mycket tid andra har. De vi reser med ar valdigt trevliga annars sa det har varit kul med resesallskapet vi haft sista dagarna fran Utila i Hondruas.

Vi ar valdigt ouppdaterade pa vad som hander hemma men man far val nastan gissa att forsta snon kommit till Sverige kanske? Sjalv kom jag tillbaka till verkligheten lite nar jag fick mail fran min chef haromdan som undrade hur vi skulle ha vart lonesamtal nu... Ja, det blir ju lite knepigt kanske. ..Vi har haft bra vader och for det mesta fint och soligt sista dagara sen vi lamnade on Utila. Det har varit nagon liten regnskur men det har bara varat i ca tio minuter i sadana fall, sa det har varit helt okey! Idag ar det en underbar morgon, skulle gissa 25-28 grader och sol ute. Vi har suttit pa var terass och atit frukost, kanns helt underbart. Vi bor forovrigt pa ett hostel som heter Shalom, jag och Marre har ett dubbelrum for ca 45 kr per person och da ingar frukost. Det ar ett ratt mysigt stalle. Dessvarre fungerar varken hotmail eller facebook pa deras dator, vilket ar lite storande eftersoom det ar just de tva sidorna jag brukar anvanda.. Men men, man ska inte klaga. Vad gor det om man inte kan kolla mailen pa ett par dagar nar man har semester? :)

Kommentarer
Postat av: Fanny var namnet :P

Fin blogg:)

2010-10-31 @ 13:15:38
URL: http://fottofanny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0