Utila / Honduras

Nagra dagars franvaro igen men ni klarar er sakert dar hemma :) Laser att ni haft en fin host i Sverige men att forsta vintersnon ar pa vag. Har for mig ett annat ar nar jag var pa semester den har tiden och det verkade kaos hemma, tror pappa pratade om att folk fick lamna bilarna pa gatan och ga... Far hoppas ni slipper det och att det gar bra i ar! :)

Sist var vi Granada i Nicaragua och nu ar vi i pa den karibbiska on Utila utanfor Honduras kust. Vi borjade var fard en dag fran Granada och akte till Esteli som ligger i norra Nicaragua, detta via huvudstaden Managua. Vi stannade en natt i Esteli, det finns sakert en del att se dar om man vill aka ut i naturen och se regnskog / rida och annat (det ar en jordbruksregion dar de gror tobak, sesame och andra grodor - och grodor ar ett o med tva prickar over forstass annars blir det lite lustigt), men det fanns inte sa mycket i sjalva stan att se, sa vi kande for att aka vidare redan nasta dag och ta oss over till Honduras och forsoka ta oss sa langt som mojligt pa en dag.

Vi hade hort att bussarna inte gar lika ofta pa sondagar och vi hade ingen aning sjalva hur bussarna gick (dittills hade vi en Lonely planet Central Amerika som vi hittade i Costa rica men efter Esteli var sidorna utrivna sa dar slutade var bibel att fungera kan man saga). Hur som helst sa bestamde vi oss for att ga upp klockan fem for att ga ut pa vagen och vanta pa att en buss skulle komma. Nu finns det tva typer av bussar i centralamerika kan man saga. Det finns s.k lokalbussar, dvs gamla skraltiga bussar som tar med vem och vad som helst pa farden och ar valdigt billiga (vissa av dessa kallas aven chicken busses - de ar de gula gamla amerikanska bussarna som anvandes i USA for att skjutsa skolungdomar ni vet for ganska manga ar sedan. Och jo, det gar jattebra att ta med sig chicken pa bussen. Hons alltsa. Ytterligare en parantes ar att de verkar alska kyckling har, men vi tar det en annan gang for nu var det ju bussar vi pratade om). Och de finns de finare 'turistbussarna'. Ja det ar inte turistbussar, men jag kallar dem for det. De ar lite finare, dyrare och stannar inte var femte minut (!) som lokalbussarna gor. Pa langre strackor kan man tjana en del tid med turistbussarna men de kostar da lite mer forstass. Hittintills har vi nastan alltid akt lokalbussarna av nagon anledning. Framforallt for att de verkliger gar hela tiden! De ar ocksa lite roligare att aka eftersom de flesta lokala invanare aker med dem och de gar verkligen att packa pa dessa bussar sa man nastan hanger utanfor bussen till slut. Vaskan slanger de oftast upp pa taket av bussen genom att de kastar sig upp pa en stege. Jag ar alltid orolig att vaskan ska aka av men de ar nog vana med det dar sa man far forsoka lita pa att den klarar sig dar. De slanger ju upp allt mojligt pa taket, cyklar, tunga kassar med ris osv.

Sa iallafall, fem pa morgonen i sondags stallde vi oss vid vagkanten och vantande - en sekund senare kom lokalbussen mot Hondruas! For att gora en lang historia om bussar lite kortare, sa efter tre byten och fyra bussar och en gransovergang, sa var vi 14 timmar senare i La Ceiba dar baten till Utila gick ifran. Ganska mora och lite trotta efter den langsta bussturen hittills tog vi in pa ett hotell for 7 dollar per person i ett dubbelrum och bodde kvar i tva natter.

La Ceiba hade inte sa mycket att erbjuda tycker jag. Det ar sakert oratvist sagt for det finns sakert massor att gora om man tar sig tid att kolla runt, men vi tog det helt enkelt bara lungt en dag, var ute och kakade italiensk pasta pa Pizza Hut och roade oss med att se pa tva vaaaldigt manga timmar eftersom vi just hade tv pa vart rum for ovanlighetens skull.. 

I tisdags tog vi morgonfarjan over till Utila, en av tva oar har pa karibiska sidan av Honduras (egentligen finns tre oar har men den tredje ar det i princip ingen som aker till). Utila ar den lite mindre on av de tva, lite billigare och lite mindre turister. Den andra on heter Roatan och ska ha lite finare strander men lite mer av en chartero for amerikaner som jag forstott det. Roatan ska ocksa vara bra men hur som helst sa valde vi denna. Kan saga att sa har manga turister som vi sett har pa Utila har vi inte sett nagonstans pa hela resan tror jag. Desutom har vi traffat pa totalt fem stycken svenskar, vilket inte heller tillhort vanligheterna. Vi har nastan alltid varit de enda turisterna pa bussar etc, sa det var ratt skont att traffa lite andra resenarer ocksa. Och dessutom pratar de allra flesta invanare har engelska vilket ar valdigt skont nar man forsokt hanka sig fram pa sin torftiga spanska i nagra veckor. :)

Marre skrev upp sig for kursen i Open Water, dvs dykcert. Sjalv bestamde jag mig for att uppgradera mitt dykcert och skrev upp mig pa Advanced Open Water, vilket bland anant innebar att man far dyka ner till 30 meter (istallet for till 18 som galler for Open Water). Jag ska ocksa gora natt-dyk, vilket jag aldrig gjort forut sa det blir kul. Marre borjade sin kurs igar och jag borjar min idag. Vi var ute med hennes kurskamrater igar + en kille som ska ga i min kurs, och de var alla jattetrevliga! Sa det var roligt. Det ar en svenska, en australienska och sen nagra killar fran USA och nagra fran England. Vadret har varit toppen anda tills vi kom hit till karibbien. Eller det ar fortfarande okey - det ar stralande sol pa morgonen - sen borjar ett skyfall vid halvtolv som garna haller pa en timme ungefar. Sen kan vadret inte riktigt bestamma sig, nan eftermiddag hade vi det jattefint men igar var det skyfall och sol om vartannat. Just nu ar det stralande sol sa vi hoppas pa att det haller i sig. Men det ar ju regnperiod sa all sol vi far har ar bara en bonus! Na, nu maste jag ga ut lite. Ha det sa bra! Hasta luego!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0