Hur tar man sig i mål om man inte ens orkar masa sig upp ur soffan?

Att sätta upp mål med sin träning kan vara ett bra sätt att komma igång, och att nå resultat. Själv tycker jag numera att tex styrketräning är kul och behöver kanske inte några mål med det (fast det har jag ändå!:). Men, som jag tidigare berättat, så har jag satt upp mål i löpningen för att komma igång med att jogga. Mitt mål är att orka springa 10 kilometer den 18 augusti. Ett ganska specificerat mål kan man säga.. Kanske har du andra mål? Bli starkare, gå ner eller upp i vikt, förbättra din kondition?

Skriv gärna ner ditt mål på papper. Om man vill kan man ha ett kortsiktigt mål och ett långsiktigt beroende på vad man har för mål. Är man en person som gärna tar till ursäkter för träning så tror jag det kan vara bra att sätta upp olika delmål, så känns vägen till det stora målet enklare. Tex, om sex veckor är målet att klara 5 km lättare joggning, och om 10 veckor ska jag klara 10 km. Eller ett kortsiktigt mål kan vara att gå ner en storlek på x antal veckor, och två storleker på lång sikt, tex två månader. Eller att orka en viss vikt om man styrketränar. Målet är ju personligt, så tänk igenom vad ditt mål är.

Målet ska vara konkret och mätbart. Det är bra att sätta upp ett utmanande mål, men framförallt skall det vara realistiskt och uppnåbart. Personligen har jag svårt att sätta upp för höga mål för mig själv, för jag vet med mig själv att det är väldigt lätt för mig att jag struntar helt i det om jag under vägen märker att målet inte är uppnåbart. Därför har jag hellre lägre mål och höjer dem istället under vägen om jag märker att de var för låga.

Det kan vara bra att lägga upp ett program för hur du ska nå ditt mål. Hur många gånger i veckan behöver du träna för att nå ditt mål? För träningsdagbok! (Det finns mallar på nätet, själv hade jag helt enkelt ett eget block bara i början där jag skrev ner mina löparrundor med tider och kilometrar, numera har jag en app som har koll på det) Skriv ner varje dag du tränar, skriv in resultat, tider och vikter eller vad du nu tränar. Det gör att att man efter en tid kan se att man utveklas, och ger sin tur en styrka att fortsätta.

Ge inte upp! Det är samma sak varje år på mitt gym. Januari har kommit och mitt gym fylls plötsligt av sjukt mycket folk. Det är alla nyårslöften. Jag brukar stå ut för jag vet att i februari-mars är de flesta borta, och det är lungt och skönt igen. Låt inte din träning bli ett nyårslöfte som börjar i januari och slutar i mars. Gå tillbaka och läs gärna dina uppsatta mål när det känns tungt - och låt dig peppas och inspireras av dem. Gå åtminstone ut och ta en promenad istället för att hänga i soffan. Det är ibland väldigt enkelt att slänga sig i soffan framför tv:n när man kommer hem från en lång dag på jobbet, jag vet! Men du kommer inte närmare ditt mål genom att hänga i soffan, så kämpa på. Låna böcker på biblioteket - ska du löpträna finns massor av böcker om detta, ska du styrketräna finns böcker om det. Träna gärna med en kompis eller träna i grupp så kämpar man mer och får gemenskap på köpet. Försök hitta sådant som du tycker är kul, variera träningen och prova nya saker! ..Och ibland är det bara inte kul att träna, det känns jobbigt och tungt. Men kämpa på, tänk på vad stolt du kommer vara över dig själv efter det där passet! Visualisera - föreställ dig att du kommit i mål, visualisera ditt nya hälsosamma jag. Vad känner du? Glädje? Stolthet? Kort sagt, ge aldrig upp!



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0