Proteinpulver..?

Min personliga tränare frågade mig en gång om jag äter/dricker proteindrinkar. Nä, det har jag aldrig gjort. Jag är egentligen inte mycket för sånt där med pulver o tillskott utan tycker att man kan äta bra mat istället som innehåller det man behöver. Dessutom har jag hört att de inte smakar så bra.

Att man ska äta protein efter styrketräning känner man ju till, att man ska få i sig protein så snabbt som möjligt för att påskynda återhämtningen samt för att bygga fettfri muskelmassa. Jag tänker då, kan man inte äta vanlig mat då som innehåller protein, istället för dessa shakers?? Jag läste en artikel som Råd och Rön hade på nätet i ämnet, de skriver att vetenskapliga undersökningar visar att 20 gram protein är lagom att äta före eller efter ett styrketräningspass (deras källa: Kost- och näringslära inom idrotten av Eva Blomstrand och William Apró för Riksidrottsförbundet).

Bra, då vet man hur mycket protein man behöver - 20 gram. Ett genomsnittligt ägg väger 60 gram och innehåller 7.5 gram protein läste jag någonstans. Så ett par ägg efter träning och något till det, lite keso kanske som både innehåller bra med protein och är mättande, borde väl vara lika bra som proteinpulver? Jag är långt ifrån en expert i ämnet, men det känns ju rätt att det skulle vara så. Jag köper att om man inte har tid / långt hem från gymmet / annan orsak jag inte kan komma på / att det för enkelhetens skulle är smidigt med proteinpulver direkt efter träning. Men för mig, känns det som samma anledning till att jag inte skulle beställa Linas matkasse - för mig är värdet inte tillräckligt för att betala det priset. Jag tycker det vore helt onödigt för mig i dagsläget helt enkelt med att någon bestämmer vad jag ska äta och att någon bär hem en matkasse till mig till min dörr. Jag gillar att handla, jag gillar att bestämma själv vad jag ska äta, och lagar även själv gärna min mat. Medan för vissa kanske det är helt fantasktisk med Linas matkasse. Slippa handla, slippa tänka. Ta en shaker!

Det tål att tänkas på detta med proteinpulver. Kanske ger jag med mig och testar. Vi får se. Men efter dagens pt-träning fick det bli ägg och smörgås med pålägg. Det smakade bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0